5G: Apa Lagi Telco Mahu?
Beberapa pertikaian dari Kenanga Research adalah dikitar semula sejak tahun
lalu lagi. Institut kajian yang mendakwa mereka neutral dalam agenda pembangunan
telekomunikasi negara ini masih lagi menunjukkan ketidakpuashatian kepada
keputusan Kementerian Kewangan dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia
Malaysia. Sekiranya Kenanga tidak berpendapat sebarang usaha yang dilakukan
Ericsson-DNB sebagai langkah penambahbaikan, ia jelas muncul sebagai pemain
belakang MNO sekaligus tidak menggambarkan integriti dan kredibiliti institut
tersebut sebagai pihak ketiga.
Cukup menghairankan apabila MNO tidak memberi kenyataan jelas menyokong kepada
keuntungan yang mereka akan perolehi setelah keputusan menang-menang diumumkan oleh
Kerajaan Malaysia. MNO seolah-olah sedang bergelut untuk mencari alasan tambahan
untuk terus tidak bersetuju dengan pelan Tindakan SWN di bawah DNB. Tetapi,mengapa cadangan SWN dari MNO sendiri tidak dibentangkan pada Februari 2022 jika
pada pandangan mereka, DNB bukan pilihan terbaik?
Adakah jika mereka memiliki ekuiti penuh dalam DNB, baru MNO berpuas hati?
Antara alasan yang kerap diulang Kenanga ialah peranti sedia di pasaran sedia
ada belum cukup untuk menyokong perkembangan 5G. Hal ini tidak boleh dijadikan propaganda
hebahan Telco. Bukan peranan DNB atau salah SWN yang mempengaruhi kapasiti
peranti atau gajet di pasaran. Malah, penentuan permintaan peranti termasuk
telefon bimbit verkemampuan 5G akan terus meningkat selaras dengan kesediaan
parasarana 5G. Sebab itu MNO perlu segera memberi sokongan kepada DNB, bukan berdolak-dalih
mencari jalan lain untuk strategi keuntungan lebih besar.
Kedua, lebih menjengkelkan apabila
Kenanga menyatakan kerisauan MNO jika DNB tidak mencapai Kualiti Piawai (QoS)
kelajuan 5G yang boleh disediakan DNB dan akan menjatuhkan reputasi mereka. Seolah-olah
reputasi MNO dengan 4G sebegitu cemerlang sebelum ini sehingga tidak langsung
diragukan pengguna? Dalam ujian awal kelajuan internet dan capaian yang
dilakukan DNB-Ericsson Disember lalu, sudah jelas bahawa prestasi 5G melangkaui
keupayaan generasi internet sedia ada puluhan sehingga serratus kali ganda. Isu
sekarang bukan tentang kualiti, MNO masih lagi mencari alasan untuk melengahkan
pembangunan 5G.
Tindakan ini jelas tidak menghormati
keputusan kerajaan yang selama ini bahkan memberi bantuan kepada MNO untuk
menjayakan pembangunan 4G mereka yang jelas gagal dan tidak memuaskan hati pengguna.
Di mana logiknya kumpulan yang gagal ini boleh terlalu yakin bahawa pemain
baharu DNB dan Ericsson akan menjatuhkan reputasi mereka?
Kerisauan kepada pemulaan 5G
menjadi formula MNO untuk tidak yakin kepada DNB atas alasan mereka mempunyai
kawalan lemah ke atas syarikat. Timbul lagi persoalan, adakah selama pelaksanaan
3G dan 4G, prestasi perkhidmatan mereka terlalu cemerlang? Sudah tentu tidak,
malah sehingga ke hari ini isu kualiti yang dibawa MNO menjadi sensasi dan
kontroversi pengguna di sebalik caj yang mahal. Mengapa kali ini tiba-tiba
mereka bertukar peranan mahu menjuarai hak pengguna tatkala kualiti 5G sebenarnya
sudah terbukti jauh lebih baik dari perkhidmatan kawalan penuh 4G mereka? Bermaksud,
isu ‘kawalan lemah ke atas DNB’ adalah isunya. Ketamakan MNO kali ini tidak
lagi diselindungkan.
Sejak tahun lalu lagi, KenangaResearch sudah mengetengahkan kemahuan MNO untuk memiliki rangkaian daninfrastruktur 5G mereka sendiri. Hal ini tidak boleh dibiarkan. Campur tangan
kerajaan perlu ada disebabkan kegagalan syarikat telekomunikasi konservatif ini
gagal merapatkan jurang digital malah perkhidmatan di kawasan bandar juga sangat
tidak memuaskan!
Keempat, jangkaan Kenanga terlalu jumud melihat kepada angka pengguna UNIFI dan
YES (penggerak 5G semasa di bawah DNB) adalah sekitar 10% sahaja. Sebab itulah
MNO perlu memberi kerjasama segera untuk membeli pelesenan spektrum di bawah
pembangunan 5G DNB. Tindakan mencari ruang untuk pemberian tender semula bukan
sahaja tidak menguntungkan pengguna, bahkan syarikat telekomunikasi juga akan
menjadi lembam dan menimbulkan seribu satu persoalan yang meragukan reputasi
MNO sebagai entiti degil yang tidak mahu bekerjasama dengan syarikat lain. Lebih
teruk, keangkuhan ini disorok di sebalik persoalan kepada kredibiliti DNB.
Sekiranya orang awam meneliti
perkembangan dan susur galur 5G di Malaysia, ramai yang akan menjadi hairan,apa
lagi sebenarnya yang dimahukan MNO. Begitu besar ruang yang diberikan kerajaan
untuk matlamat pembangunan ekonomi digital walaupun sejarah membuktikan betapa
lemah prestasi syarikat telekomunikasi untuk perkhidmatan mereka walaupun keuntungan
yang diperoleh berlipat kali ganda saban tahun. Akhirnya, kerajaan juga yang
dipersalahkan dan menjadi kambing hitam kepada kemarahan masyarakat.
Cyberhouse Research and Training Sdn Bhd
Comments
Post a Comment